عبدالرضا اکبری: از گذر ردکارپتها به فکر مدل و مانکن شدنند/ کارگردانان دیالوگ حفظکن میخواهند
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۹۱۱۵
پهلوان نصرت «پهلوانان نمیمیرند» و یا مهندس نامی «تولدیدیگر» که مثل خیلی از قدیمیهای تلویزیون و سینما کمتر کار میکند؛ درباره بازیگرانی که دنبال حاشیهاند اعتقاد دارد که "ردکارپت"های معروف همه را درگیر خودش کرده است. ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیما و سینما بیش از توجه به ساخت آثار دقیق و تأثیرگذار میکوشند دقایق فیلمبرداری روزانه، لوکیشنهای کم و تکراری را جلوی دوربین ببرند؛ از بازیگرانی استفاده کنند که بیشتر به دیالوگ حفظکن معروفند تا شخصیتپرداز! چهرههایی که دلباخته فرش قرمزند و درگیر "رد کارپتهای" معروف میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مردم امروز بیش از هنر و هنرمندی، پای حاشیههای جنجالی تلگرامی یا اینستاگرامی خانم یا آقای بازیگر مینشینند؛ یا دوست دارند بدانند فلان بازیگر با چه کسی ازدواج کرده؛ چه لباسی میپوشد و یا کی در کدام فرش قرمز و مراسم اکران فیلمی حاضر میشود؛ نکاتی که بیشتر جنبه حاشیهای، سینماگرها را هم درگیر خودش کرده است و کمتر اتفاقات محتوایی در سینمای ایران میبینیم و البته برخی از این حاشیهها گریبان تلویزیونیها را هم گرفته است.
عبدالرضا اکبری هم به این تغییر رویه در سیما و سینما اشاره کرده که بیشتر از محتوا، حاشیه فضای سینماگری، هنرمندی و بازیگری در تلویزیون را گرفته است. باندبازیها، رفتارهای سفارشی جای خود، امروز عجله تولید سریال و فیلم باعث شده مخاطب خط داستانی تکراری و بازیهای ناپخته را ببیند و ذائقه مخاطب را هم ایننوع فیلمسازیها تغییر داده است.
زمانی «تولدیدیگر» در این تلویزیون ساخته میشد یا «مزد ترس» و «پهلوانان نمیمیرند»؛ سریالهایی که در بازپخشهای مجدد هم حرفهای تازه و جدیدی برای مخاطب دارند. داستان سریال داریوش فرهنگ جزو کارهای پرطرفدار دهه 70 بود که آن را مسعود رسام و بیژن بیرنگ تهیه کرده است. سریال «تولدیدیگر» زوج مرفهی را به نمایش درمیآورد که مشکلات عدیدهای با یکدیگر دارند. زن خانه در اثر تصادف و آتشگرفتن خودرو، ناپدید میشود و بقیه ماجرا که در آن بازیگران شاخصی همچون مرحوم جمیله شیخی ایفای نقش میکردند.
عبدالرضا اکبری فارغ از این حضور مؤثر و بهیاد ماندنی، تاکنون در سریالهای متعددی همچون «مزد ترس»، «پهلوانان نمیمیرند»، «اغما»، «دلنوازان»، «خون بها»، «شوق پرواز» و «معمای شاه» به ایفای نقش پرداخته و آخرین کاری که از او در تلویزیون پخش شد هم به سریال «آنام» برمیگردد. البته او در سینمای ایران هم آثار قابل اعتنایی همچون «کانیمانگا»، «روز شیطان»، «بازی با مرگ»، «اخراجیها» و «فرزند صبح» را دارد.
نمایی از سریال «مزد ترس»
وقتی از عبدالرضا اکبری سوال میکنیم کدام نقشهایش را دوست دارد به نقش مهندس نامی در سریال «تولدی دیگر» اشاره میکند که ارتباط خوبی با این کاراکتر برقرار کرده است. نقش پهلوان نصرت را هم دوست دارد که در مجموعه نمایشی «پهلوانان نمیمیرند» روی آنتن رفت و سروان محمدی در سریال «مزد ترس» را هم کار خاطرانگیز دیگر خودش میداند.
او این روزها بیشتر متمرکز در تئاتر است و کمتر در تلویزیون و سینما حضور دارد. عبدالرضا اکبری درباره این کمکاری و فاصلهگرفتن از سینما و تلویزیون به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: کمکار شدن من و بسیاری از دوستان قدیمی دلایل مختلفی دارد؛ اما عمده آن برمیگردد به کاراکترهایی که در نظر میگیرند مثل پدرها یا پدربزرگها و حتی مادرها و مادربزرگها؛ بیشتر ما را برای این نقشها میخواهند و قاعدتاً نمیتوانیم محور سریالها باشیم. از طرفی دیگر با خیل عظیم بازیگرهای متفاوت مواجهیم که درصد پیشنهاد و دعوت را پایین میآورد.
اکبری تأکید کرد: بیشتر توجه قصهها به کاراکترهای جوان است و شاید هم باید اینطور باشد؛ اما موضوعات بسیاری هم وجود دارند که میتوان روی آنها کار کرد. شاید بیشتر به قول سینماگرها به گیشه توجه میشود؛ گیشه یعنی نگاه تماشاگرپسند! در این راستا شاید بیشتر به جوانان توجه میشود؛ چون رنگها، تحرکها، پوششها و ماشینها در سینما تأثیرگذارترند. از طرفی به مرور زمان خود ما هم سختگیرتر میشویم و کارهای تکراری نمیپذیریم.
وی با اشاره به اینکه قصهها تکراری شدهاند و ما به دنبال کار متفاوتیم، افزود: دنبال بازی در نقشی متفاوتیم؛ نقشی که تابهحال کار نکرده باشیم، هرچند از این راه امرار معاش میکنیم اما با مشکلات دست و پنجه نرم میکنیم تا بالأخره جایی و روزی، کاری باب میلمان باشد. عمده قصهها تکراری شدهاند و کارهای تکراری ویژگی و جذابیتی برای بیننده ندارند، باید به سمت قصههایی برویم که ما را جذب کنند.
نمایی از سریال «پهلوانان نمیمیرند»
بازیگر سریال «تولدیدیگر» به ساخت آثار تأثیرگذار تلویزیون اشاره کرد و گفت: زمانی تلویزیون کارهای پلیسی و خانوادگی روی آنتن میبرد که هرکدام سرمنزل مشخص و فلسفه وجودی متمایزی داشتند؛ برایشان وقت میگذاشتند تا محصولی چون «اغما» تولید شود یا سبکها و مکتبهایی چون «مزد ترس» و «تولدیدیگر»؛ این توجهها و عمق نگاه در فیلمنامه و ساختار کم شده و دغدغه دستاندرکاران در زمان کوتاه رسیدن به آنتن است.
وی با اشاره به اینکه آنقدر دقت و وسواس روی کارها بود که قبل از رفتن جلوی دوربین، روزها تمرین میکردیم، خاطرنشان کرد: یادمان نمیرود با آن هنرپیشههای قدیمی و قدرتمند، سریالی چون «پهلوانان نمیمیرند» ساخته شد که روزها قبل از جلوی دوربین تمرین میکردیم تا دیالوگها بهتر ادا شوند و مخاطب کار بهتری را ببیند. سالها از آن روز میگذرد و مردم هنوز هم این سریال را دوست دارند و برایشان تازگی دارد. کارها باید پختگی خودشان را پیدا کنند چه قبل از تولید و چه بعد از رسیدن به سرمنزل تولید؛ این اتفاق بر سر ساخت «مزد ترس» هم افتاد که تماشاچی هنوز هم این کار را میپسندد.
اکبری با اشاره به اینکه امروز با عدهای بازیگر جوان دیالوگ حفظکن مواجهیم، افزود: امروز کارگردانان هم جوانان بازیگری را میپسندند که تبدیل به تیپ شدهاند و ژانر و کاراکتر هم فرقی برایشان نمیکند چون شخصیتپردازی در کار نیست.کاراکتر مستقلی وجود ندارد و تجزیه و تحلیلی هم انجام نمیدهند؛ این جوانها انتخاب میشوند، چون خوب دیالوگ حفظ میکنند و هیچ ویژگی خاصی از نظر بازیگری به مفهوم واقعی در کار اینها نمیبینید. فقط دیالوگ است که همینطوری گفته میشود و خوب حفظ میکنند که شاید وقتشان تلف نشود و روزی 15 دقیقه فیلم بگیرند. عیناً بگویند و بروند و هیچ خلاقیت و حس و حالی در این کارها نمیبینید.
او در پاسخ به این سؤال که چرا آنقدر بازیگران بهدنبال حاشیهاند و برخیشان از دل این حاشیه دنبال خودنماییاند، خاطرنشان کرد: ما واقعاً در آن دورهها و همین الان، درگیر کار که میشویم خیلی چیزها را فراموش میکنیم؛ از حاشیهها فراریایم و حتی در آن دوره یادم میآید آنقدر از این شهرستان به آن شهرستان و لوکیشنهای مختلف میرفتیم که فراموش میکردیم بچههایمان چگونه بزرگ میشوند؛ الان نگاه میکنیم فرش قرمز غوغا میکند و این "رد کارپت"های معروف همه را درگیر خودش کرده است و همه میخواهند بروند روی آن فرشها تا مدل و مانکن بشوند؛ تا از طریق بازیگری به مقصود و اهداف دیگری برسند.
نمایی از فیلم «مانگرو»
بازیگر سریال «پهلوانان نمیمیرند» با بیان اینکه چرا سریالهای آن دوره نوستالژی میشدند، تأکید کرد: سریالهای آن زمان و دوره، نوستالژی این دوره شدند چون تمام ذهن و فکر بازیگر، بازیگری و هنرمندی بود؛ فیلمنامهها با دقت نوشته میشدند؛ یادم میآید سریال «تولدی دیگر» که این روزها از شبکه آیفیلم دوباره پخش میشود قبل از رسیدن به داریوش فرهنگ توسط چندین فیلمنامهنویس مورد بررسی قرار گرفت و حتی خود آقای فرهنگ فیلمنامه این اثر را بازنویسی کرد و بعد همزمان با پیشتولید، با خانم لعیا زنگنه و مرحوم جمیله شیخی و بچهها کنار هم دیالوگ میگفتیم و تمرین میکردیم؛ برایمان مهم بود کجا "آکسان" و "تأکید" روی دیالوگی انجام شود و امروز این چیزها مهم نیست و کسی را نگران نمیکند.
گیتی خامنه: مجریبازیگرهای تلویزیون ضامن سودند/ چرا طرحهای کودک معطل اسپانسرند؟+فیلمروایت مجری تلویزیون از راهپیمایی اربعین/ برنامهای برای اربعین بسازید که مخاطب سراغ شبکههای دیگر نرود!چرا تلویزیون برای سریالهایش رپرتاژ میرود؟وی با تأکید بر این نکته که کمّیت جای همهچیز را گرفته، افزود: آنقدر به کمّیت پررنگ و گلدرشت توجه میکنیم که برایمان مهم شده بهجای روزی سه تا چهار پلان موفق و درست، بالای 15 دقیقه فیلمبرداری داشته باشیم. خیلی از کارگردانان کاربلد کار میکردند و از کار عجلهای، فشرده و بیدقت هراس داشتند و امروز چندین ماهه حتی سریال ساخته میشود. «روز شیطان» را یادم میآید که بهروز افخمی چقدر با حوصله جلو برد و برایش اهمیت نداشت کار چه زمانی روی پرده برود؛ آن زمان و دوره برای فیلمسازان مهم کار کیفی بود که روی پرده و یا آنتن برود.
اکبری با اشاره به اینکه برخی از بازیگران بر موج حاشیهها سوار میشوند، خاطرنشان کرد: مردم در این فضای مجازی و حاشیهای که بهوجود آمده بسیار علاقهمندند از زندگی خصوصی هنرمندان سر دربیاروند. بعضیها هم تن به این فضا میدهند و دچار حاشیه میشوند. بسیاری دوست دارند بدانند آن بازیگری که قهرمان قصه فلان سریال یا فیلم سینمایی است در زندگی خصوصیاش چه ویژگیهایی دارد؛ برخی از بازیگران ما هم سوار بر موج این حاشیهها، بیشتر از اینکه سرگرم و متمرکز هنرمندیشان باشند به این سبک و سیاق تلاشمیکنند خودشان را مطرح کنند؛ حتی با این موجسواریها وارد سینما میشوند.
این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که خودتان چه نوع فیلم و سریالهایی را میپسندید، خاطرنشان کرد: به نظر من در وهله اول باید کارها دارای قصه خوب باشند؛ قصه باید پیچیدگیهای خاصی داشته و دارای اوج، فرود و گره باشد؛ داستان باید بتواند بیننده را با خودش درگیر کند و همچنین ساختار خوبی داشته باشد؛ از طرف دیگر، کار خوب حتماً باید توسط تیم حرفهای ساخته شده باشد. بازیهای خوب، دکوپاژ و موسیقی مناسب کمک میکنند تا در نهایت، کار خوبی داشته باشیم؛ چنین کارهایی ارزش نگاه کردن دارند.
وی در خصوص اینکه چرا معمولاً برای کارهای خانوادگی انتخاب میشود، گفت: بعضی بازیگران جنس بازیشان به گونهای است که بیشتر میتوانند کارهای خانوادگی را بازی کنند؛ برعکس، برخی از هنرپیشهها برای کارهای اکشن مناسبترند؛ فکر میکنم فیزیک افراد در انتخابشان برای کارهای مختلف اهمیت زیادی دارد؛ البته بازیگران بیشتر انتخاب میشوند تا خود انتخاب کنند؛کارگردانها بازیگر را بر اساس تیپ و قد و قواره انتخاب میکنند، من هم مثل خیلی از بازیگران در کارهای متنوعی از جمله آثار جنگی حضور داشتهام اما برای کارهای خانوادگی مختلف از جمله اغما، دلنوازان، باغ گیلاس، بوی غریب پاییز، راز ققنوس و خیلی از کارهای دیگر دعوت شدهام.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT2 واژه های کاربردی مرتبط شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینما تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینما تلویزیون شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی سینما تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.