Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: از امروز شبکه نمایش خانگی میزبان سریال تازه‌ای خواهد بود که با همراهی «قورباغه»، به رکود سه ماهه پلتفرم‌ها پایان خواهد داد. مجموعه «ملکه گدایان» که تصویربرداری آن تا پایان سال ادامه خواهد داشت، برای انتشار در ۳۶ قسمت پیش‌بینی شده و قرار است از امروز تا پایان تابستان سال آینده ادامه داشته باشد.


داستان سریال چیست؟

خراسان نوشت: «امروزِ تو، می‌تونه فردای من باشه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. هیچ کس از سرنوشت خبر نداره. حتی شما...» این جمله به عنوان خلاصه داستان «ملکه گدایان» منتشر شده که اطلاعات خاصی به مخاطب نمی‌دهد. آن‌طور که در تیزر‌ها و تصاویر مجموعه دیده می‌شود، به نظر می‌رسد ماجرای این سریال به شبکه گدایان سازمان‌یافته پایتخت مرتبط است. تصاویری از باران کوثری با شمایل یک گدا نیز منتشر شده است. سهیلی‌زاده پیشتر در سریال تلویزیونی «آوای باران» به موضوع تکدی‌گری سازمان‌یافته پرداخته بود که با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد.


حتی زمانی قرار شد ادامه آن ساخته شود که به سرانجام نرسید. می‌توان حدس زد که سهیلی‌زاده با خاطره خوبی که از «آوای باران» داشته، می‌خواسته روزی بحث تکدی‌گری سازمان‌یافته را ادامه بدهد که در نهایت پس از ۷ سال به «ملکه گدایان» رسیده است. در مقابل این ماجرا، چهره‌هایی، چون پانته‌آ بهرام، رویا نونهالی و فرزاد فرزین نیز در «ملکه گدایان» حضور دارند که نوعی تم فقیر و غنی را در سریال ایجاد می‌کنند. همین مضمون به نوعی در «آوای باران» نیز وجود داشت؛ با دختری از یک خانواده متمول که میان گروه‌های تکدی‌گر زندگی می‌کرد.

کاری از سازنده «مانکن»

حسین سهیلی‌زاده که پیشتر کارگردان ملودرام‌های تلویزیونی بوده، سال گذشته برای نخستین بار به نمایش خانگی پا گذاشت و مجموعه «مانکن» را ساخت. «مانکن» به قلم بابک کایدان قصه عامه‌پسندی داشت و طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جذب کرد؛ آن چنان که به‌رغم پخش تقریبا همزمان با «هیولا» اثر مهران مدیری، مخاطب بیشتری از این مجموعه جذب کرد و در مجموع موفق‌تر بود.

فیلم نامه «ملکه گدایان» را حامد افضلی و امین محمودی نوشته‌اند. کار شاخص افضلی پیشتر سریال «از یاد‌ها رفته» بوده، اما امین محمودی سابقه فیلم نامه‌نویسی چندانی ندارد و اغلب دستیار سهیلی‌زاده در امر کارگردانی بوده است. در این زمینه، کفه به سمت «مانکن» سنگین‌تر است که توسط بابک کایدان فیلم نامه‌نویس باسابقه سریال‌های عامه‌پسند، نوشته شده بود.

زنان ستاره، مردان جویای نام

رویا نونهالی ایفاگر نقش کاراکتر محوری «ملکه گدایان» است و باران کوثری، آرمان درویش، محمدرضا غفاری، پانته‌آ بهرام و فرزاد فرزین دیگر بازیگران اصلی این مجموعه هستند. رضا بهبودی، الهام کردا، یسنا میرطهماسب، علی اوجی و سولماز غنی دیگر چهره‌های شناخته‌شده «ملکه گدایان» را تشکیل می‌دهند.


مانند «مانکن» سریال قبلی کارگردان در نمایش خانگی، این جا نیز گروه بازیگران زن سریال، وزن بالاتری از نظر شهرت و اعتبار نسبت به بازیگران مرد مجموعه دارد. آرمان درویش، محمدرضا غفاری و یسنا میرطهماسب از بازیگران مرد «ملکه گدایان»، چهره‌های جویای نام این روز‌های سینما هستند و در مقابل حضور چهره‌های باسابقه مانند رویا نونهالی و باران کوثری برگ برنده این سریال در قسمت‌های نخست خواهد بود.

رقابت با «قورباغه»

شبکه نمایش خانگی این روز‌ها خلوت شده و قرار است جمعه با پایان «آقازاده» خلوت‌تر هم بشود؛ بنابراین بازار تا مدتی شاهد رقابت «ملکه گدایان» محصول انحصاری فیلیمو و «قورباغه» محصول انحصاری نماوا خواهد بود. رقابت سریال‌های حسین سهیلی‌زاده و هومن سیدی به عنوان نشانه رقابت دو پلتفرم اصلی بازار وی‌اودی‌ها هم مطرح شده است.


با این تفاوت که «قورباغه» تا نوروز به پایان می‌رسد، ولی انتشار هفتگی «ملکه گدایان» تا اواخر تابستان ۱۴۰۰ به طول می‌انجامد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: رویا نونهالی سریال خانگی نوید محمدزاده قورباغه سریال قورباغه سریال ملکه گدایان بازیگر بازیگر سینما و تلویزیون صراط نمایش خانگی ملکه گدایان سهیلی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۸۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟

بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنباله‌سازی سریال‌های موفق به تاسی از فصل‌بندی مجموعه‌های غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعه‌های غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیت‌تر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریال‌های چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصل‌ها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.

دنباله سازی در حوزه سریال‌، در دوره‌ای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سال‌های اخیر، ساخت سریال‌های چند فصلی مجموعه‌هایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.

دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعه‌های سیما بازتابی اجتماعی و رسانه‌ای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکه‌های اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکست‌های متوالی باید مورد توجه تصمیم‌سازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.


با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعه‌هایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمی‌گردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.

بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفت‌وگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجی‌های منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.

همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان می‌دهد، پروژه افزایش فصول‌ سریال‌ها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصل‌های قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.

با این حال انتظار می‌رفت این شکست، با پخش سریال نون‌خ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .


در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافت‌های گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.

فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیف‌تر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایه‌ها و شوخی‌های بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.

تیپ‌هایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشه‌ای در فصل پنجم سریال داشتند.


محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نون‌خ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیت‌ها دنبال می کند. گره‌های متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گره‌های فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.


در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، می‌توانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصل‌های متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایه‌های اصلی دراماتیک سریال شد.

قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.

هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پرده‌پوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب می‌شود.

در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیه‌هایی مواجه شود.


کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصل‌های آن پایین‌تر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان می‌داد که سازندگان سعی کرده‌اند برای خوشایند تحول‌خواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سریال «سلمان فارسی» ۱۴۰۵ به پخش می‌رسد
  • زمان پخش سریال «سلمان فارسی» مشخص شد
  • تاریخ پخش «سلمان فارسی» مشخص شد/ وعده جبلی در یک سال سخت
  • «سلمان فارسی» پروژه‌ای جریان‌ساز
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • تلاش برای پخش سریال سلمان فارسی در سال ۱۴۰۵
  • میزبانی شبکه تهران از دختر امپراطور
  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • رخنه، آقای قاضی وبدل در آستانه پخش